Eerder verschenen in West-Friesland Oud & Nieuw, 78e jaarboek, pagina 213-214.
Uitgave: Westfries Genootschap, 2011.

Een nieuw initiatief van de Stichting Westfriese Families is het organiseren van een lezing. Deze informatieve bijeenkomst wordt voortaan elk najaar gehouden. Steeds staat een genealogisch onderwerp centraal.
De eerste lezing was op 10 oktober in het vernieuwde dorpshuis De Brink te Obdam, op vijf minuten loopafstand van het NS-station. Voorzitter Harold Bos en bestuurslid Jaap Raat verzorgden deze geslaagde en goed bezochte middag. De lezing in 2011 is vastgesteld op zondag 2 oktober, eveneens 's middags.
Deze activiteit is een van de pogingen om de voortgaande daling van het aantal donateurs te doorbreken. Het aantal donateurs loopt gestaag terug. Wij telden op 31 december 2010 597 donateurs. Een jaar eerder, eind 2009, waren dat er 625. En op 1 januari 2000 825 personen. In elf jaar tijd dus een teruggang van 228 begunstigers. Overlijden is de belangrijkste oorzaak van de teruggang.

Westfriese Families bestaat in 2014 60 jaar. Het idee bestaat om in dit jubileumjaar een bijzondere uitgave van ons kwartaaltijdschrift te verzorgen. Alle bestuursleden werken mee aan dit speciale nummer, waarin kwartierstaten centraal staan.
Onze website www.westfriesefamilies.nl is verder uitgebreid. Veel reacties levert de oproep ‘wie is met wie bezig’ op. Onderzoekers laten weten op welke familie(s) zij zich richten. Door publicatie kunnen waardevolle contacten worden gelegd. Ook op de website zijn tientallen oude portretten van onbekende West-Friezen geplaatst, in de hoop op herkenning.
Westfriese Families presenteerde zich in oktober op een informatiebijeenkomst van de gemeente Drechterland over kunst en cultuur. Eerder, in april, woonden wij de jubileumviering bij van onze 45-jarige zustervereniging, de afdeling Hollands Noorderkwartier te Alkmaar van de Nederlands Genealogische Vereniging.

Het decembernummer van ons kwartaaltijdschrift was extra dik. Dankzij een overzicht van publicaties in vijftig jaargangen van ons tijdschrift, een inventaris van onze bibliotheek en een opsomming van verschenen familieboekjes.
De gebruikelijke 144 pagina's van ons blad bevatten in 2010 meer foto's dan anders. Ook liefhebbers van familiehistorie waarderen illustraties steeds meer! Traditiegetrouw bevatte het maartnummer een index van alle familienamen die zijn genoemd in de vorige jaargang.
Twee genealogen, Tiny Dol-Klaver uit Spanbroek en Ron van der Bel uit Winkel, vertelden in een artikel over hun hobby. Ruim aandacht in de 51e jaargang (2010) kregen de families Koeten, Nan, Kieft, Duijves (alias Schuijtemaker; met als extra informatie gegevens uit diverse notariële aktes uit de zeventiende en achttiende eeuw) en Kuin.
De bibliotheek, gratis toegankelijk voor donateurs, kon met enkele titels worden uitgebreid.

Deze foto plaatsten wij in ons blad en op onze website. Met een vraag. Hannie Nieuwland-Huisman uit Leiden wilde meer weten over deze foto die zij ooit van haar moeder kreeg. Haar moeder is Trijntje Koster, geboren op 25 juli 1908 in Twisk. Vier vrouwen staan voor een café-restaurant. Is dit Berkhout, Abbekerk, Blokker of Twisk? Of een ander dorp? Uiterst links staat oma Geertje Koster-Bennemeer. Zij is geboren op 29 december 1877 in Twisk en trouwde met Jan Koster. Wie zijn de andere vrouwen en waar is de foto genomen?

Foto 1