Eerder verschenen in West-Friesland Oud & Nieuw, 81e jaarboek, pagina 204-205.
Uitgave: Westfries Genootschap, 2014.

De vier afleveringen van het kwartaaltijdschrift (de 54e jaargang) van Stichting Westfriese Families telden totaal 160 pagina's, voorzien van vele foto's. Aandacht is besteed aan de families Koster-Druif (met veel portretten en een prachtige afbeelding van de ouderlijke boerderij in de Leek), Van Dam (vervolg), Groot (kwartierstaat van Piet Groot uit Warmenhuizen en zijn vrouw Lena Zaal), Rood (van Broekoord, Andijk), Koster, Kist (met veel krantenadvertenties en andere extra informatie; Aris Kist kocht in 1846 herberg De Roode Leeuw te Zuid-Scharwoude), Querner (Beemster, Graft, Hoorn) en Nan (Wervershoof, met veel gegevens uit diverse notariële aktes).
Het eerste nummer bevatte traditiegetrouw een index van persoonsnamen die zijn genoemd in de 53e jaargang van ons blad. Dit overzicht is uiteraard ook opgenomen op onze website.
In aflevering 9 van de rubriek ‘Genealogen over hun hobby’ vertelt Sjaak Koenis uit Spanbroek over de zoektocht naar zijn familie. Zo stuitte hij op Cornelis Koenis uit Sijbekarspel: een vermogend man met veel landerijen en andere bezittingen.

Het aantal donateurs daalde van 547 naar 516. Eén opzegging vertelt het verhaal van meer opzeggingen. ‘In verband met mijn gekrompen inkomen moet ik mijn lidmaatschap opzeggen en vele dingen meer. Mijn verzorgingskosten blijven stijgen’. Westfriese Families wordt steeds vaker geconfronteerd met de gevolgen van vergrijzing. Dan is het fijn te lezen dat de aangehaalde mevrouw verder schrijft: ‘Ik heb alle jaargangen nog en zal daar nog veel van genieten’.

Op diverse manieren proberen wij een jonger publiek aan te boren. Een groot succes was op 22 september onze vierde Najaarsfamiliemiddag. De 21-jarige Maarten Roos uit Veldhoven sprak in een goed gevuld zaal van dorpshuis De Brink te Obdam over de genealogische zoektocht naar zijn (Westfriese) familie. Maarten studeert geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij verzorgde een boeiende presentatie en kon vele vragen beantwoorden.
Onze Najaarsfamiliemiddag van 2014, met opnieuw een spreker, is op 5 oktober, in De Brink. Toegang is gratis, ook voor niet-donateurs.

Chris Kistemaker is gestopt als bestuurslid. Hij blijft onze website verzorgen. Twee andere leden kondigden aan in 2014 het bestuur te verlaten: Evert Grooteman (de man van de bestellingen en depothouder) en Cor Langedijk (penningmeester).
Het tarief voor het donateurschap is verhoogd van 11 euro per jaar naar 12,50 euro per jaar. Leden in het buitenland betalen 20 euro per jaar. Een van de redenen voor deze stijging zijn de stijgende portokosten.

De rubriek ‘Wie zijn deze West-Friezen’ op onze website www.westfriesefamilies.nl is uitgebreid met 26 foto's van onbekende personen. De portretten, aangeleverd door Jan Stam uit Wognum, zijn afkomstig uit het archief van de familie Stam-Korver uit Wadway.
Eveneens 26 portretten van onbekenden, van Truus Schoehuijs-de Vries uit Alkmaar, zijn opgenomen op onze website. Veel van deze foto's kreeg Truus Schoehuijs na het overlijden van tante Bets Schoehuijs-Jimmink (1915 geboren in Anna Paulowna, 2001 overleden in Alkmaar).
Het overzicht ‘Wie is met wie bezig’ op de website breidt zich steeds verder uit. Nieuwe genealogische aanmeldingen worden ook in ons kwartaaltijdschrift gepubliceerd.
Ook biedt onze website een groeiend overzicht van Westfriese families waarover op internet veel informatie is te vinden.

Westfriese Families is opgericht in 1954. Om het 60-jarig bestaan extra luister bij te zetten, verschijnt eind 2014 een jubileumnummer van ons tijdschrift. Deze speciale uitgave wordt geheel gevuld met kwartierstaten van de bestuursleden van Westfriese Families.

De bibliotheek is uitgebreid met de volgende uitgaven: ‘Van bollenboeren tot notabelen’ (het geslacht Schoehuijs/Schoehuizen/Schohaus van 1640 tot 2012), ‘Van Quantes tot Kwantes, onderwijzers in de polder’, ‘Van kassiesventer tot hovenier’ (zeven generaties Brugman en Bart) en ‘Jacob Wajer & Co en zonen (over aannemers te Medemblik en Amsterdam). Donateurs van Westfriese Families kunnen gratis boeken uit onze bibliotheek lenen. Een bijzondere aanwinst voor de bibliotheek, die alleen dankzij schenkingen kan groeien, is een ingelijste stamboom van 110 bij 94 centimeter van het geslacht Van Slooten. Het fraai uitgevoerde overzicht telt veertien generaties en is Stichting Westfriese Families afgestaan door Bert Barendregt uit Driehuizen. Zijn vader Arie Barendregt was de laatste dijkgraaf van de Schermer en de eerste dijkgraaf van het in 1977 gevormde waterschap Het Lange Rond. Overgrootvader Wiebe van Slooten was burgemeester van Heerhugowaard, van 1911 tot 1934.