Familieonderzoek – in welke zin dan ook – kan eigenlijk altijd doorgaan.

Dat bleek ook in het tweede jaar van de pandemie. Juist in deze tijd kunnen liefhebbers van genealogie profiteren van de voortgaande digitalisering.

Thuis achter de computer zijn steeds meer gegevens over het verre en minder verre verleden te vinden. Het Westfries Archief in Hoorn, het Regionaal Archief Alkmaar en andere archiefdiensten blijven in hoog tempo gegevens invoeren, vaak geholpen door vele vrijwillige handen. Ook scannen zij de ene na de andere stapel documenten en stellen die wereldwijd beschikbaar.
Stichting Westfriese Families heeft in 2021 sterk kunnen profiteren van deze uitbreiding. Het aanbod van kopij leidde in het verslagjaar opnieuw tot de uitgave van 120 pagina's vol genealogische informatie. Deze pagina's waren verdeeld over drie nummers van ons tijdschrift Westfriese Families. Diverse families kregen een plekje in het blad. Ook bij deze jaargang heeft hoofdredacteur Klaas Roos veel aandacht besteed aan de illustraties bij de uiteenlopende artikelen.

PDe Woudhoeve in Oosterblokker.De Woudhoeve in Oosterblokker. Joris Ruijter (1855-1928) was de grondlegger van dit gerenommeerde fokbedrijf. (foto archief Trudi Bolten)

Anna Karel

Het eerste nummer van 2021 opende met de kwartierstaat van Anna Karel (1898-1989). Zij trouwde in 1922 in Bovenkarspel met Joannes Buisman (1898-1972). Bij een kwartierstaat worden steeds de ouders van de ouders genoemd. De vrouwelijke lijn wordt dus ook gevolgd, en daardoor vult een kwartierstaat zich met een verrassend bont geheel aan namen.
Zo komen in het overzicht van Anna Karel diverse generaties Visser aan bod, evenals Blo(e)m, Masserée, De Vries, Jonker, (De) Jong, Stam en Zwagerman. En dat is nog maar een greep uit deze kwartierstaat.

Na intensief speurwerk kon het gezin van Jan Gerrits Koedooder en Neeltje Dirks van de Lutjebroeker tak Koedooder worden achterhaald. Dat was niet eenvoudig, want je praat over de zeventiende eeuw. Beiden stierven in Lutjebroek, Jan in 1694 en zijn vrouw Neeltje in 1714. De Enkhuizer tak Koedo(o)der wordt belicht in een parenteel (nakomelingen van stamvader in mannelijke en vrouwelijke lijn) van Jan Evertsz Koedoder, die op 1 september 1600 in Enkhuizen trouwde met Lijsbeth Cornelissen.

Cornelis Blaauboer uit Wieringerwaard (1870-1964).Cornelis Blaauboer uit Wieringerwaard (1870-1964). (foto archief Hannie Blaauboer)
Guurtje Los (1874-1953).Guurtje Los (1874-1953), de vrouw van Cornelis Blaauboer. Zij is geboren in de gemeente Zuid- en Noord-Schermer en overleden in Wieringerwaard. (foto archief Hannie Blaauboer)

Wonder-Blaauboer

Met veel oude portretfoto's is de kwartierstaat van Johanna Guda Blaauboer fraai geïllustreerd. Johanna Guda (Hannie) trouwde in 1956 in haar geboorteplaats met Arie Wonder. Deze kwartierstaat leidt naar families als Los, Kistemaker, Vries, Bakker en Visser.
Eveneens met een kwartierstaat worden veel verwanten van Joris Ruijter (1855-1928) en zijn vrouw Marijtje Commandeur (1857-1929) genoemd. Joris Ruijter was erkend veefokker op De Woudhoeve in Oosterblokker. Het overzicht is samengesteld door Trudi Bolten, een van onze trouwe donateurs. Joris Ruijter is haar overgrootvader.
Verder aandacht in ons tijdschrift aan leden van onder meer de families Omes, Gootjes, Hovenier en Boukens.

Hartspierziekte PLN

In een uitgebreid artikel wordt gewezen op de genetische hartspierziekte PLN. Deze ziekte is (nog) niet te behandelen en wordt veroorzaakt door een erfelijke mutatie in het dna. Dragers lopen het risico van hartfalen, hartritmestoornissen en zelfs overlijden. De ziekte komt ook in Westfriesland en omgeving voor. Veel dragers blijken af te stammen van het echtpaar Aagje Ruiter (geboren in 1778 in Lutjebroek) en Pieter Kist (geboren in 1775 in Medemblik).

Ons tijdschrift verscheen in de 62e jaargang. Deze boekenplanken vol met bladen bevatten een schat aan genealogische gegevens. Wij overwegen onze collectie tijdschriften de digitaliseren, maar wij twijfelen nog over de juiste aanpak. Op onze website (www.westfriesefamilies.nl) staat al veel, maar het digitaal ontsluiten van onze complete verzameling betekent een belangrijke genealogische verrijking. Wordt vervolgd!

Onze bibliotheek met boeken over steeds één familie is uitgebreid met twee titels: over twee families Poland (samengesteld door Ank Poland) en over de familie Keesman uit Barsingerhorn en Wieringerwaard (door Gonda, Hanneke en Peter Keesman).
We eindigden 2021 met 279 donateurs. Een jaar eerder waren dat er 297.