Eerder verschenen in West-Friesland Oud & Nieuw, 79e jaarboek, pagina 213-215.
Uitgave: Westfries Genootschap, 2012.

De gedenkwaardigste gebeurtenis voor Stichting Westfriese Families was het afscheid van Jan Joosten als bestuurslid. Op 9 juli kwam het einde aan een tijdperk. Jan stopte na 35 jaar. Voorzitter Harold Bos dankte hem hartelijk voor zijn inzet in die ongelooflijk lange tijd. Jan versterkte in 1977 het bestuur. Een jaar later voegde hij zich bij de redactie van ons tijdschrift. In 1982 werd hij hoofdredacteur. Deze functie vervulde hij twintig jaar met een bewonderenswaardige accuratesse. Na zijn afscheid als hoofdredacteur nam hij het beheer van de bibliotheek van Westfriese Families op zich. Op 9 juli heeft hij de bibliotheek overgedragen aan secretaris Ed Dekker.
Jan, ook vanaf deze plaats: zeer bedankt voor wat je hebt betekend voor Westfriese Families. En dat is heel veel.

Jan Joosten met welverdiende bloemen.Jan Joosten met welverdiende bloemen. Hij nam afscheid van het bestuur van Westfriese Families na 35 jaar. (Foto Ed Dekker)

Honderden West-Friezen kwamen voorbij in de 144 pagina's die ons kwartaaltijdschrift ook dit jaar schonk. Uitgebreide fragmentgenealogieën zijn gepubliceerd van de families Duijves (alias Schuitemaker; met veel aanvullende informatie uit notariële aktes), Homan, Kleijenburg, Kuin, Lakenman en De Smeth (de naam wijst op het beroep van smid). Aan de hand van een oude groepsfoto kreeg de familie Oudendijk bijzondere aandacht. De foto dateert uit 1928 en is genomen door Arpad Moldovan. Deze Hongaar had jaren een foto atelier in Nieuwe Niedorp.
Het januarinummer bevatte de inhoudsopgave van de bladen uit 2010, plus een index van alle daarin genoemde persoonsnamen. Van Agema tot Zwart. Voortdurend vullen donateurs het overzicht ‘Wie is met wie bezig’ aan. Voor velen blijkt deze opsomming een uiterst nuttige informatiebron. In de rubriek ‘Genealogen en hun hobby’ maakten wij – nader – kennis met Aaf de Vries-Lub uit Enkhuizen en Dirk de Graaf uit Julianadorp.
Het aantal donateurs daalde van 597 naar 575. In 1977 bedroeg het aantal begunstigers 300.

Het onderwerp op onze tweede Najaarsfamiliemiddag – zondag 25 september – was ‘genealogie en internet’. Over dit thema sprak Henk Remiëns, webmaster van de afdeling Zaanstreek-Waterland van de NGV, de Nederlands Genealogische Vereniging. De belangstelling in dorpshuis De Brink in Obdam was flink.
De Najaarsfamiliemiddag in 2012 is op zondag 23 september, weer in De Brink. Iedereen is van harte welkom.

De bibliotheek mocht zich verheugen in een aantal aanwinsten. Een van de schenkingen is een fraai boek over de familie Klaver-Borst, bestaande uit liefst 400 pagina's. Een andere uitgave verhaalt over het leven van Jacob Appelman die in 1848 emigreerde naar Little Chute in de Amerikaanse staat Wisconsin. De andere nieuwe boeken waren: ‘De Leeuw, van oorsprong een Opperdoezer familie’ en ’'t Rooit er op’ (over het gezin Neefjes-Bakker uit Wervershoof).
Donateurs mogen boeken uit de bibliotheek gratis lenen.

De rol van onze website bij het bevorderen van de genealogie in en rond West-Friesland wordt steeds groter. Steeds meer informatie over Westfriese Families komt beschikbaar via onze webmaster Chris Kistemaker. Alle jaarverslagen staan online. Indrukwekkend is het overzicht van genealogische publicaties, de genealogische bibliografie van West-Friesland. Tientallen familiewebsites worden genoemd. Populair is ook de rubriek ‘Wie zijn deze West-Friezen?’, met daarin aangeboden foto's van onbekende personen.

Met het 60-jarig bestaan van Westfriese Families op komst, in 2014, bereidt het bestuur een speciale jubileumuitgave van ons tijdschrift voor. In boekvorm wordt de kwartierstaat van alle bestuursleden opgenomen. Een bijzondere publicatie!